Merkmanagement
& Gooische Vrouwen

Merkmanagement

Vooruit kijken. Heel verstandig zolang je niet vergeet te genieten van ‘het nu’, is een veel gehoorde uitspraak. En terugkijken dan? ‘Ach… wat geweest is, is geweest’, is mijn motto. Dus waarom zou juist ík dan een blog schrijven over ‘wat het volgen van de leergang Merkmanagement mij gebracht heeft na – mind you – 2003’?

Nou, hierom…Van alle opleidingen en trainingen die ik gevolgd heb in de afgelopen jaren, is de leergang ‘Merkmanagement’ van het AOG in Groningen er eentje die is blijven hangen. Kleven, beter gezegd. Want letterlijk tot op de dag van vandaag beïnvloedt deze leergang in positieve zin mijn denken en doen. Dát wil ik graag delen.

Merkmanagement

De leergang volgen was op zich al een feestje. Twee dagen per maand, zeven maanden lang, verheugde ik me echt op deze dagen. Sowieso even uit de hectiek van het werk als marketing manager. Daarnaast vooral genieten van de vele lezingen van interessante schrijvers, managers, ondernemers en docenten. Boeiende verhalen en interessante praktijkcases. Altijd gerelateerd aan een ‘merk’ thema. Positioneren, waarden, identiteit, modellen… Daarnaast natuurlijk de interactie met de kleine, gemotiveerde groep medestudenten. Dit alles maakte deze dagen ongelofelijk boeiend en leerzaam.

De verplichte literatuur lezen en het eindexamenstuk schrijven en verdedigen was nog wel ‘eventjes’ een opgave aan het einde van de rit. Maar achteraf – toch even terugkijkend – heb ik er tot aan vandaag nog steeds heel veel plezier van.

Mooi geschreven wellicht… dus tijd voor een praktijkvoorbeeld!

Gooische vrouwen*

Ik was tussen 2004 en 2012 werkzaam als marketing manager bij Eastborn Slaapsystemen, inmiddels onderdeel van Hilding Anders in Zweden. Op een dag eind 2006, het was rond 17.30 uur, werd ik gebeld door Talpa producties. Of Eastborn interesse had in het sponsoren van ‘Gooische Vrouwen serie 2’. Het ging om het leveren van een bed voor Willemijn en uiteraard een substantieel bedrag aan sponsorgeld. Maar dan kwam wel de naam Eastborn op de aftiteling.

Wanneer ik de leergang niet gevolgd had, dan had ik als marketing manager de boel direct afgewimpeld. Een bed. Onherkenbaar in productplacement. En geld toe? Ik dacht het niet.

Maar ik had de merkmanagement leergang wél gevolgd. Mijn ‘merk-radartjes’ begonnen meteen te draaien.

  • Passen de meest opvallende waarden van Gooische Vrouwen, ‘een tikkie sexy en brutaal’, ook bij het merk en de identiteit van Eastborn? Check.
  • Liggen de doelgroepen op dezelfde lijn? Check
  • Is er nog voldoende budget vrij of geld te re-alloceren ten behoeve van meer omzet? Check.
  • Kunnen we een ‘kapstok’ vinden om op te focussen? Check.

En… ‘Het Gooische matras’ was geboren in mijn hoofd.

Nog diezelfde avond werd de deal gesloten voor een hoofdsponsorcontract. Talpa directie, tot en met dé hoogste baas enthousiast. Eastborn directie enthousiast. Ik enthousiast.

Door samen met Talpa en het productieteam vanuit de beide merken te denken ontstonden steeds meer geweldige ideeën. Eastborn introduceerde een nieuw Gooisch matras én een speciaal, herkenbaar Gooisch bed in overleg met de beddenontwerper en de regisseuse. Promotiematerialen in de stijl van Gooische Vrouwen; een bel&win-actie; High Tea in ‘t Gooi voor ‘klant-brengt-klant’-kopers van het Gooische bed; etalagepakketten en –wedstrijden bij slaapspeciaalzaken, radio, internet etc. etc.

Het werd een grote, mooie en succesvolle campagne voor Talpa, Eastborn én de retail. Veel free publicity. Eastborn zag haar naamsbekendheid en omzet stijgen. Talpa blij met een flexibele hoofdsponsor die ook nog eens voor een uitstekende ‘crossmediale praktijkcase’ zorgde voor het werven van nieuwe sponsoren.

MODEO

Inmiddels ben ik sinds 2011 als zelfstandige werkzaam. Vanuit mijn bedrijf MODEO ondersteun ik detaillisten en ondernemers/investeerders met hun marketing en communicatie. Van strategische (brand)marketing vraagstukken tot en met uitvoerende (online)marketing, communicatie en grafische werkzaamheden. Daarbij is op elk niveau het ‘merk-denken’ de basis van mijn adviezen en werkzaamheden.

Mijn andere motto is dan ook:

“Past ‘t bij je merkidentiteit? Pas het dan toe. Altijd!”

Janny Polak – MODEO

* Bekijk hier de terugblik op de Gooische Vrouwen case  of de fimpjes over Eastborn en de Gooische Vrouwen sponsoring

NOTE: Dit blog is juni 2015 gepubliceerd op de website en in de nieuwsbrief van het AOG School of Management.

© Copyright 2019 - Modeo ®